Ferratum Insights är en årlig undersökning om konsumtionsvanor och konsumentbeteenden från långivaren Ferratum. Med närmare 14 700 svar från 13 europeiska länder ger den en bred bild över deltagarnas syn på sin ekonomiska situation – och framtid. 

I denna artikel kommer vi på Lånen att summera trenderna för undersökningen 2024 och se om den rådande lågkonjunkturen påverkar vad deltagarna lägger pengar på. Vi har även bett Kristjan Kajakas, Tribe CEO på Ferratum Tribe, att kommentera undersökningen för att höra om något specifikt stack ut lite extra i år.

5 trender från Ferratum Insights 2024

Under 2024 befinner sig Sveriges ekonomi fortsatt i en lågkonjunktur. Under året beräknas ekonomin att växa något, men det går i långsam takt. Hög inflation och höga räntor har slagit hårt mot många privatpersoner, framförallt de som är högt belånade. Vi tar reda på om det tuffa ekonomiska läget speglar sig i årets trender från undersökningen.

1. En stor del av inkomsten går till lån och dagliga utgifter

I sämre ekonomiska tider går en stor del av inkomsten till att betala av lån (exempelvis bolån) och täcka dagliga utgifter. I den sistnämnda kategorin spelar höga matpriser en stor roll och även resekostnader ingår här. Utrymmet för sparande och andra investeringar som man vill göra minskas, vilket såklart kan skapa en ekonomisk stress för hushållen. 

Det kan bli svårare att hantera oväntade utgifter och kostnader som inte är nödvändiga kan få stryka på foten. 31 % av deltagarna skar ned på matkostnader 2024, motsvarande siffra 2023 var 39 %. Det var alltså en minskning men andelen är fortfarande på en hög nivå. För resekostnader var det fler som uppgav att de skar ned i denna kostnad i år, jämfört med ifjol. 

2. Deltagarna sparar in på resor och underhållning

Som en följd av att mycket pengar läggs på att betala av lån och dagliga utgifter, så minskar utgifterna för resor och underhållning. Det är utgifter som inte kvalar in som helt nödvändiga i budgeten. Detta leder bland annat till färre semesterresor, restaurangbesök och andra fritidsaktiviteter som sätter färg på tillvaron. 

En stramare budget tillåter helt enkelt inte lika många resor och nöjen. 47 % av svenskarna skar ned på nöjen år 2024, motsvarande siffra 2023 var 59 %. Det är med andra ord en minskning vi ser, men det är fortfarande på en hög nivå. 

3. Svenskar upplever ekonomisk förbättring jämfört med förra året

På frågan om deltagarna upplever att deras ekonomiska förutsättningar har förbättrats svarade 44 % av svenskarna att de upplever detta i år. Det var ett stort språng från siffrorna 2023, då 27 % tyckte att deras ekonomiska förutsättningar hade förbättrats under året. En ökning med 17 procentenheter.

4. Kontakten med nära och kära prioriteras högre

Är det så att relationer med nära och kära prioriteras högre i sämre ekonomiska tider? Ja, det verkar så enligt svaren i Ferratums undersökning. Dessa relationer ger emotionellt stöd och trygghet, och det är extra betydelsefullt då de ekonomiska resurserna är begränsade. 

Att vara tillsammans med de närmsta värdesätts högre och enkla aktiviteter som inte kostar pengar gör gott för både välbefinnandet och plånboken. Undersökningen visar att prisökningarna hade en positiv inverkan på relationen med nära och kära.

5. Löneökningar ökade optimismen under året

Nästan 60 % av de svenska deltagarna uppgav att de fått löneökning under 2024. Det var en kraftig ökning jämfört med fjolårets siffror som inte ens nådde upp till 30 %. När lönerna ökar kan mer pengar spenderas på varor och tjänster, vilket stimulerar efterfrågan i ekonomin. Det leder till ökad konsumtion som är en viktig drivkraft för ekonomisk tillväxt. Ökade löner förbättrar levnadsstandarden för arbetstagarna. Det kanske är dags för en resa snart igen, trots allt? 

Så kommenterar Ferratum Tribes CEO undersökningen

“Samtidigt som många individer fortsätter att möta ekonomiska utmaningar, börjar vi se tecken på förbättring. I Sverige har stigande kostnader för nödvändigheter som mat och el haft en betydande inverkan på vardagen och små och medelstora företag har påverkats kraftigt under de senaste två åren. 

Det är uppmuntrande att se att viss lättnad börjar kännas, och vi hoppas att den pågående minskningen av inflationen kommer att ge förnyad optimism och bidra till en starkare ekonomi för både individer och företag.”

Kristjan Kajakas, Tribe CEO, Ferratum Tribe

Lånens summering: är glaset halvfullt eller halvtomt?

Vi på Lånen kan konstatera att många av undersökningens deltagare befinner sig mittemellan två ekonomiska lägen. På den ena sidan av vågen är det lite dystrare tongångar med fortsatt högt ränteläge, dyra matvaror och resekostnader som äter upp en stor del av inkomsten. Konjunkturinstitutet spår att arbetslösheten förväntas toppa på 8,5 % i slutet av 2024. 

I den andra vågskålen ligger en sänkt inflation där regeringen gått ut med att inflationskampen är vunnen, en försiktigt växande ekonomi och en serie stundande räntesänkningar från Riksbanken. Svenskar är högt belånade och framförallt en räntesänkning på bostadslånen kommer att göra gott för plånboken. Detta tillsammans med genomförda eller stundande löneökningar för många, bidrar till en ljusare bild av det ekonomiska läget.

Finansdepartementet förutspår att Sverige är i lågkonjunktur till och med 2025, och att återhämtningen står för dörren. Det stämmer bra överens med deltagarnas försiktigt positiva tongångar när de blickar framåt. Hur det ser ut på individnivå beror på om du är optimistiskt eller pessimistiskt lagd. Men visst är det så att den optimistisk lagda har mer vind i seglen just nu.

Här kan du läsa hela undersökningen

Läs undersökningen i sin helhet: Ferratum Insights 2024.

Diskussion

Användarkommentarer

Här finns inga kommentarer ännu.

Skriv en kommentar

Om författaren

Joar Tornedahl

Joar Tornedahl är sedan våren 2022 skribent här på Lånen.se. Med sin stora kunskap om lån i allmänhet men konsumentkrediter i synnerhet så skriver Joar djupgående artiklar och guider i syftet att lära våra besökare hur man på ett tryggare sätt kan låna pengar. Joar har sedan tidigare mångårig erfarenhet från arbete på ett flertal mindre till medelstora nischbanker men vill idag förmedla vidare sin kunskap för att skapa ett bättre låneklimat online.